2.- Les crestes - Descripció

Distància: 7 km.

Desnivell: 380 m.

Cotes: 409/729 m.

La ruta comença en el Centre d'Interpretació, en una xicoteta senda que es troba en la part posterior de l'edifici.

En esta primera part de la ruta, la vegetació que ens acompanya és típicament mediterrània: estepes (Cistus albidusCistus monspeliensis), romer (Salvia rosmarinus), margalló (Chamaerops humilis). De seguida ens trobem un senyal que ens indica que hem de continuar el nostre camí cap a l'esquerra fins a arribar a una pista de terra.

En aquesta zona de Parc Natural es poden apreciar les zones abancalades que en el seu moment servien com a zones de cultiu als llauradors de la zona, també s'observen algunes masies aïllades que ara es troben deshabitades.

Seguim el nostre camí, guanyant altura, passant per la font de la Mola i deixant una pista de terra a la dreta la qual també ens portaria al Bartolo.

Una vegada arribats al Coll de la Mola podem observar el litoral de Benicàssim i el Grau de Castelló vistes que en dies clars augmenten la seua bellesa.

Ja en el coll, en la mateixa corba de la pista, continuarem per una senda que ix a la dreta, iniciant així una forta ascensió cap al Cantal Gros amb 698,7 m d'altitud; una vegada dalt podem prendre un merescut respir.

Entre roques soltes de gres roig ens acompanyen diferents espècies arbustives com estepes, brucs, margallons... Durant tot el trajecte observem exemplars adults de pinastre (Pinus pinaster) testimonis muts que van sobreviure a les flames que van arrasar part de la vegetació d'aquesta serra.

Es perceben diferents espècies de líquens, bons indicadors de l'excel·lent qualitat de l'aire que es respira al Parc Natural.

Com la senda ens va portant per les parts més elevades de la muntanya és fàcil aguaitar durant l'itinerari els municipis que envolten el Desert de les Palmes: a l'oest La Pobla Tornesa i Borriol, i al nord Cabanes. A mesura que ens aproximem a la monumental Creu del Bartolo, la vegetació ens deixa entreveure Benicàssim i la mar Mediterrània, i en dies en què els núvols ens ho permeten podrem observar Els Columbrets.

Arribem a la creu del Bartolo amb els seus imponents 18 metres d'altura, enclavada en un dels punts més elevats de l'espai natural.

Si seguim uns tres-cents metres per la pista, arribarem al punt més alt del recorregut i de tot el Parc, 729 m. En el pic, entre les antenes, podem trobar l'ermita de San Miguel.

Durant el recorregut podrem observar diferents espècies d'ocells com xoriguers (Falco tinnunculus), corbs (Corbus corax), puputs (Upupa epops) i en època estival, oronetes (Hirundo rustica).

El descens s'efectua per la pista asfaltada, per a després agafar, a la nostra dreta, la pista del Mas d'Huguet, que ens conduirà en un dels seus encreuaments cap al Centre d'Interpretació.