Descripció

Ascensió a la cota més alta (729 m) del Desert de les Palmes.

foto desert palmes
Ruta 1: Pujada al Bartolo. Itinerari circular pel mas d'Huguet

Duració: 1 h 45'
Distància: 6,8 km
Desnivell: 320 m

Cotes: 409/729 m

Aquesta ruta ens permet tindre una visió general dels cims del Desert de les Palmes, efectuant l'ascensió al punt més alt del Parc Natural: el cim del Bartolo, amb 729 m d'altitud.

El començament de ruta està en la part posterior de l'edifici del Centre d'Interpretació, des d'ací comença una senda que va ascendint a poc a poc. Transcorre entre un dens i variat matoll en el qual observarem espècies com estepes (Cistus monspeliensis, C. albidus, C. salvifolius), arboç (Arbutus unedo), llentiscle (Pistacea lentiscus), càdecs (Juniperus oxycedrus), o romer (Salvia rosmarinus).

Al poc de començar ens desviem per la senda que ix a l'esquerra i que desemboca en una pista de terra.

En este punt, girem a la dreta i podrem observar enfront nostre la imponent mola del Morico (694 m).

Continuem caminant per la pista i a uns 300 m trobem la Font de la Mola, que habitualment no té aigua. Una mica més endavant prenem la pista que gira a la dreta i que ens porta entre una vegetació en estat de regeneració natural, on principalment trobem, pinastre (Pinus pinaster) i alguns exemplars de surera (Quercus suber).

Parada 1. Inici pista pujada al Bartolo

Des d'aquest punt observem la Plana, la Serra d'Espadà i el port de Castelló. Fixem-nos en les diferents coloracions que presenten les roques, diferenciant-se els grisos de la calcària, dels rojos del pinastre.

Continuant per la pista passarem pel costat del Mas d'Huguet, típic habitatge rural tradicional.

Parada 2. Cruïlla pistes, inici pista asfaltada

Ens trobem en un encreuament de pistes, on continuant uns 50 m, els dos camins, ens conduiran a la mateixa pista asfaltada que ens portarà fins al cim.

Tenim la possibilitat, en este punt, de començar el descens, si girem cap a la dreta i seguim les indicacions.

Si optem per seguir cap al cim, ascendirem durant 1500 m, aproximadament, deixarem la Creu del Bartolo a l'esquerra i arribarem al mirador.

Parada 3. Mirador del Bartolo

Des d'ací podem albirar els dos vessants del Parc Natural: la Plana i les platges però també les muntanyes del Maestrat, el Pla de l'Arc i tot l'interior castellonenc, els pobles de Cabanes, La Pobla Tornesa o Vall d'Alba.

A l'est, Les Agulles de Santa Àgueda; al nord-est el Parc Natural del Prat de Cabanes-Torreblanca; al sud-oest el Parc Natural de la Serra d'Espadà i al nord-oest el pic de Penyagolosa. Els dies més clars podem veure en l'horitzó, la bella silueta de les illes Columbrets i el Cap de Sant Antoni, al Parc Natural del Montgó.

Si seguim uns tres-cents metres per la pista, arribarem al punt més alt del recorregut i de tot el Parc Natural. En el pic, entre les antenes, podem trobar l'ermita de Sant Miquel.

Durant aquest passeig podem observar alguns ocells com xoriguers, corbs, puputs i oronetes i, depenent de l'època de l'any, podem gaudir d'una gran varietat de papallones i altres insectes.

Amb sort, podrem observar en les altures l'au guardiana d'aquestes terres, l'àguila cuabarrada (Hieraaetus fasciatus), considerada com a vulnerable en el Catàleg d'Espècies Protegides.

El descens s'efectua per la pista asfaltada, per a després agafar de nou la pista del mes d'Huguet que ens conduirà en un dels seus encreuaments cap al Centre d'Interpretació.