Ruta verde: Los Barrancos

• Circular:
  • Desnivell acumulat en pujada: 521 m
  • Desnivell acumulat en baixada: 236 m
  • Recorregut: Sot de Chera – La Garrofera del Tío Remigio - Font del Pasillo – Corral de los Poyales – Carbonera – Los Barrancos - Vuelta Dorotea – Font del Tío Borreguetas  – Las Toscas – El Garroferal - Sot de Chera
  • Nota: Aquesta ruta disposa de dues variants, en relació a la seua dificultat tècnica. Una variant de dificultat tècnica alta per perill de caigudes, que es correspon amb el traçat que s'endinsa en el complex turístic municipal i una altra variant de dificultat tècnica baixa, que en el seu traçat segueix aigües amunt del riu pel marge dret. A més, durant aquesta ruta, cal creuar el riu en tres ocasions per passarel·les de pedres naturals. Extreme les precaucions i si considera que no està preparat/a per a iniciar la variant de dificultat tècnica alta retrocedisca, i prenga la variant de dificultat baixa que permet realitzar igualment tota la ruta. De la mateixa manera retrocedisca si considera que no pot travessar el riu en algun dels tres punts on s'encreua.

Versió en pdf

Mapa general 5 rutes

Descripció: Aquest itinerari permet conéixer els hàbitats plens de contrastos de Sot de Chera. La primera part del recorregut ascendeix, travessa vessants en què podem percebre les aromes de la muntanya mediterrània i on els cultius predominants són els ametlers i les oliveres. No obstant això, a mesura que descendim, observem la transició a la vegetació i paisatge de ribera. Seguirem llavors el curs del riu Sot amb el murmuri de les seues aigües i els seus tarongers i garroferes, cultius que són afavorits pel benigne clima de la vall.

El recorregut comença en la plaça de l'Ajuntament. Descendirem pel carrer Pocillo i prendrem la senda del Molino, creuarem el riu. En aquest punt cal decidir si se segueix per la variant de dificultat tècnica alta (esquerra) o la variant de dificultat tècnica baixa (dreta):

Si es tria la variant de dificultat tècnica alta s'agafarà la senda de l'esquerra del complex turístic municipal que ens condueix al seu interior. Dins del recinte trobarem una enorme garrofera centenària coneguda com La Garrofera del Tio Remigio, que marca l'inici de l'escarpada senda del Picarzo, on cal extremar les precaucions de seguretat, pel risc de caigudes (si no està segur retrocedisca i prenga la variant de dificultat tècnica baixa). Aquesta senda més avant s'uneix a la variant de dificultat tècnica baixa i ens portarà al camí de la Pineda Preñada que prendrem a l'esquerra.

Si es tria la variant de dificultat tècnica baixa s'agafarà el camí asfaltat de la dreta que discorre aigües amunt del riu, pel marge dret. Després de 400 m s'arriba a un encreuament, girarem a l'esquerra i de seguida, de nou, a l'esquerra per a prendre el camí agrícola que conduirà a la senda del Picarzo on conflueix amb la variant tècnica alta. Aquesta variant és d'aproximadament 1.000 m.

El camí de la Pineda Preñada que s'ha pres cap a l'esquerra condueix fins al corral de los Zapateros, on s'anirà transformant en senda: després de travessar una agradable pineda, descendirem al Barranc de Malvayor on trobarem la Font del Pasillo, lloc de rica vegetació, on abunden el baladre i el marfull. A partir d'ací la senda ascendeix i torna a eixamplar-se.

En el camí trobarem el Corral de los Poyales, típica construcció tradicional realitzada en pedra seca. L'abundància de corrals en el territori mostra la importància que va tenir l'ús tradicional de la ramaderia.

En l'encreuament amb el camí de los Barrancos, trobem una antiga caseta de carboner i la reconstrucció de la seua carbonera, mètode artesanal pel qual s'obtenia carbó vegetal.

Descendint pel camí anirem deixant arrere el bosc mediterrani i travessant una zona de transició, la desembocadura dels barrancs, amb la seua vegetació d'ombria, exemplars aïllats de roures valencians i tolls rics en amfibis. Aquesta va donant pas, segons baixem, a una vegetació típica de ribera. Ja en el camí del riu Sot, a mà dreta trobem la variant cap a Las Toscas i a l'esquerra continuarem el recorregut circular cap al poble.

Realitzant la variant, a pocs metres de l'encreuament podem contemplar com els plecs de roca se situen verticalment, localment són coneguts com a "rallos". Junt amb el meandre que forma el riu, anomenat Vuelta Dorotea, formen un bell paisatge.

Abans de travessar el gual Gaita, ens desviarem uns 100 m per la senda de l'esquerra per a accedir a la Font del Tio Borreguetas. Crida l'atenció un coscoll de port arbori i la frondosa vegetació d'ombria que rodeja la font, entre la qual destaquen variades espècies de lianes mediterrànies, com ara sarsa o mare-selva.

Tornant al camí, uns metres més avant, trobem la desviació a l'esquerra que ens conduirà, creuant el riu en dues ocasions per passarel·les de pedra, a una àrea de descans i mirador des del qual podem contemplar aquesta sensible formació geològica. La cascada que forma aquest travertí, coneguda com Las Toscas, al tractar-se d'una font vauclusiana (surgència en sentit ascendent d'aigües subterrànies), no brolla permanentment. A causa de la fragilitat d'aquest tipus de roca que ha tardat llarg temps a formar-se, és de total importància la col·laboració de tots i admirar la cascada i les comunitats vegetals del seu entorn sense xafar ni alterar el que veiem.

A la tornada des del camí podem contemplar el llit del riu Sot al seu pas pel paratge del Garroferal, en el que destaca el paisatge rural format per camps de garroferes de grans mides, mostra de la importància d'aquest cultiu tradicional en la zona.

Arribant al poble passarem per "L'Anticlinal" parada 2 de l'Itinerari d'Estiu. A l'esquerra, creuant el riu arribarem al punt de partida.